ktosay

  • ۰
  • ۰

تحقیق درباره : ارتباط بین ایدئولوژی آموزش و پرورش و پذیرش تکنولوژی در معلمان قبل از خدمت 25 ص

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 25

ارتباط بین ایدئولوژی آموزش و پرورش و پذیرش تکنولوژی در معلمان قبل از خدمت

چکیده:

بعد از ارزیابی تعداد زیادی از برنامه های یکپارچه تکنولوژی در دانشگاه هاو مدارس مناطق مختلف ، مشخص شد که وجود تکنولوژی تضمین کننده استفاده از آن در کلاس درس نمی باشد. البته مدلها و فرضیه های مختلفی تلاش کردهاند تا عوامل دخیل در پذیرش تکنولوژیرا توضیح دهند مدلها و فرضیه ها بر عوامل مرتبط با تکنولوژی تکیه کر ده اند . بر مبنای باز بینی نوشته ها ،ما یک مدل جدید برای پذیرش تکنولوژی را فرض کرده ایم شامل ایدئولوژی آموزش و پرورش بعنوان یک عامل خارجی است. ما سعی کردایم مدلی را ایجاد کنیم که با توجه به اطلاعات گرد آوری شده از پرسشنامه های کامل شده بوسیله 320 معلم قبل از خدمت مطابق با مدل فرضی باشد .متغیرهای مورد استفاده از مراحل تحلیل مدل بخشهای از مدل اصلی پذیرش تکنولوزی وشش ایدئولوژی آموزشی مختلف هستند. نتایج نشان دادند که مدل جدید ،با مدل فرض شده مطابقت دارد. بنابراین نتایج نشان می دهد که ایدئولوژی های مختلف آموزشی ممکن است اثرات متفاوت روی پذیرش تکنولوزی توسط معامان داشته باشند.

واژه های کلیدی:ایدئولوژی های آموزشی ،پذیرش تکنولوژی ،انطباق تکنولوژی ،آموزش معلم

مقدمه:

با ظهور سریع تکنولوژی در دهه های گذشته تکنولوژی های اطلاعاتی و ارتباطی (ICT)در شرکتهای مدرن جدید همراه با دولتهای که زمینه لازم را فراهم کردند یک فرا ساختار تخصصی را ایجاد کردند .علاوه بر این تغییرات سریع در جنبه های مختلف جامعه ،آموزش و پرورشبصورت یک هنر مرسوم باقی مانده است .(پرکنیز1992ص3)براساس گفته استورمن تغییرات تکنولوژی که جامعه را تحت تاثیر قرار دادهاند ،عمدتا سیستمهای آموزشی را بدون تغییر قرار دادهاند . از آنجایی که کاربران مهم بوده ونقش عمده ای در بهینه سازی تکنولوژی دارند عواملی که استفاده از این تکنولوژی را تحت تاثیر قرار می دهند برای محققان از اهمیت خاص بر خوردار است این بدان خاطر است که مبدرت وجود تکنولوژی در کلاس درس تضمین کننده استفاده از آن تکنولوژی است. معلمان علاقه چندانی به ترکیب تکنولوزی در آموزش خود ندارند مگر اینکه آنها قبول کنند که تکنولوژی را احساس می کنند و چه عواملی باعث عدم بکار گیری آن میشود.

پذیرش تکنولوژی:

عموما پذیرفته شده است که معامهن امروزی از تکنولوژی آموزشی بنحو گستردهای بهره برداری می کنند .بنابراین ضعف در بکار گیری یا پذیرش تکنولوژی یک مسئله مهم است .از این نظر لازم است که وازه "پذیرش تکنولوژی"را برای تعیین عوامل اثر گذار براستفاده حقیقی از تکنولوژی آموزشی در محیط کلاس تعریف کنیم.

دیویسی ،باگوزی و وارث (1989)عوامل خاص تاثیرگذار بر پذیرش تکنولوژی را در مدل پذیرش تکنولوژی خود نشان تعریف کردند . (TAM )TAM.از تئوری رفتاری مشتق شده است ویک مدل کاملا شناخته شده است .که پس از پذیرش آن پیشرفته های قابل ملاحظه ای کرد .برای مشخص شدن استفاده از تکنولوژی عوامل متعددی به TAMاضافه شده است . با این حال فقط برخی عوامل باقی مانده اند که تاثیر عمدهای بر استفاده از تکنولوژی دارند برای درک صحیح مدل TAMلازم است تا تئوری های تایید کننده آن مشخص گردند . یکی از این تئوری ها ی رفتاری فرضیه شناخت اجتماعی (SCT)است . فرضیه SCTسه عامل متقابل فرد ؛رفتار و محیط را مشخص می کند.و روابط بین آنها را توضیح می دهد . بر اساس این تقابل عوامل فردی و محیطی رفتار را تحط تاثیر قرار می دهند و بالعکس. SCT دو کانال مختلف نتیجه مورد انتظار و خود اثری را برای دو عامل فرد و رفتار مشخص کرده است بر اساس این فرضیه افراد قبل از انجام کاری دو سوال را از خود می پرسند "آیا من می توانم آن را انجام دهم؟"و"آیا من باید آن را انجام دهم؟"اگر آنها بر این باور باشند که قادر به انجام آن رفتار هستند ونیز اگر آنها نتایج خوبی بعد از انجام آن بدست آورند آنها به احتمال زیاد آنرا انجام می دهند . البته مدل SCT نشان میدهد که چگونه دو عامل اصلی نتیجه مورد انتظار و خود اثری که بر رفتار اثر می گذارند عوامل گرایشی هستند که همچنان نا مشخص مانده اند . در سال 1975فیش بین وآژن با توجه به عوامل گرایشی در رفتار تئوری عملکرد استدلالی (TRA)را ایجاد کردند.TRAگرایش رفتاری را به عنوان معیار توجه فرد به انجام یک رفتار خاص معرفی کرد و پیش بینی اولیه از رفتار واقعی را نشان داد. بنابراین مطابق با TRAخود اثری و نتیجه مورد انتظار مستقیما بر روی رفتار واقعی تاثیری ندارد و تنها گرایش رفتاری را تحت تاثیر قرار می دهند در سال 1988مدلTRAاصلاح شد و تئوری به تئوری رفتار طراحی شده(TPB)تغییر کرد .براساس TPB؛رفتار به ندرت بوسیله گرایش رفتاری تحت تاثیر قرار می گیرد و در عوض گرایش رفتاری بوسیله اهداف نُرم شده و کنترل رفتاری دریافت شده و گرایش به سمت رفتار تحت تاثیر قرار می گیرد .

سرانجام در سال 1989،دیویس ،ب ا گوزیوورث و مدلی تحت نام "مدل پذیرش تکنولوژی" "TMA"را معرفی کردند که شامل برخی عوامل شاخص تاثیر گذار بر استفاده از تکنولوژی بود . همانند TRAمدل TAMتوضیح می دهد که چگونه یک عامل اولیه گرایش رفتاری به استفاده بر کاربرد و اتمی سیستم تاثیر مشابه باTAMتوضیح می دهد که چگونه یک عامل اولیه ،گرایش رفتاری باستفاده ،استفاده از سیستم واقعیرا تحت تاثیر قرار داده است .البته گرایش رفتاری به استفاده تنها عامل مرتبط به کاربرد سیستم واقعی است ،مطالعات اخیر نشان داده است که این عامل فقط یک عامل واسطه است ویک عامل فرضی می باشد که در اکثر مطالعات مورد استفاده قرار نمی گیرد.

با توجه به TPB ،TAMعوامل گرایشی تاثیر گذار بر گرایش رفتاری به استفاده بر مبنای آن عامل و گرایش به سمت استفاده از تکنولوژی را توضیح می دهد .در مجموع همانند با SCT ،TAMاثرات خود اثری ونتیجه مورد انتظار در گرایش به سمت استفاده از تکنولوژی را توضیح می دهد TAMعوامل خود اثری ونتیجه مورد انتظاررادر صورت استفاده از تکنولوژی و عدم استفاده از تکنولوژی توضیح می دهد در TAMسایر عوامل دیگر مرتبط با پذیرش تکنولوژی را متغییرهای خارجی می نامند .

به صورت خلاصه،پذیرش تکنولوژی با چهار عامل اصلی متبط هستند،احساس راحتی در استفاده از تکنولوژی ،احساس مفید بودن تکنولوژی ،گرایش به سمت استفاده از نکنولوژی و دفعات استفاده از تکنولوژی .برای مثال ،اگر افراد احساس کنند که تکنولوؤی کاربردی آسان داشته ودر حوزه آنها مفید است ،این عوامل باعث می شود که یک گرایش مثبت به سمت استفاده از تکنولوژی ایجاد گردد.گرایش مثبت به سمت استفاده از تکنولوژی دارای یک رابطه مثبت با گرایش رفتاری به سمت استفاده از تکنولوژی است .با توجه به این مطالب چهار عاملTAM ،که در شکل یک نشان داده شده است ،به عنوان عوامل اصلی در پذیرش تکنولوژی در این مطالعه در نظر گرفته شده است . (شکل 1)

بنابراین متغییرهای خارجی زیادی در این مدل مورد بررسی قرار گرفته است و تعدادی کمی از مطالعات بیش از40%انحراف در استفاده از تکنولوژی دا توضیح دادهاند . در مجموع لگریش واینگهام وکلریتی گفته اند که TAMیک مدل مفید است اما بایستی با یک مدل گسترده تر که شامل متغییرهای مرتبط با انسان و فر آیند های تغییراجتماع است ادغام شده وبه یک مدل نو آوری شده تبدیل گردد."مطابق با این ادعا ،سوال اصلی این مطالعه این بوده است که"چه عواملی بطور مستقیم ویا غیر مستقیم تصمیم گیری را تحت تاثیر قرار می دهند؟این مقاله حدس می زند که ایدئولوژیآموزش می تواند به طور مستقیم یا غیر مستقیم بر تصمیمات یک فرد اثر بگذارد هر چند هر فردی دارای یک سیستم اعتقادی خاص خود است.

ایدئولوژی آموزشی

ایدئولوژی و آموزشیریشه در ایدئولوژی سیاسی دارندو تصمیمات مرتبط با تصمیم گیری ها را تحت تاثیر قرار می دهند .در سال 1981ویلیام اف اونیل ایدئولوژی های آموزشی را به شش گروه مختلف و دو مجموعه اصلی تقسیم کردند .اونیل این ایدئولوژی ها را بصورت ایدئولوزی آموزشی سنتی و لیبرال تقسیم و برای هر گروه سه زیر گروه دیگر را مشخص کردند . ایدئولوژی سنتی آموزشی شامل بنیاد گرایی آموزشی ،روشنگری آموزش و محافظه کاری آموزش است ایدئولوژی های آموزش ایبرال شامل لیبرالیسم آموزشی ،لیبراثییم آموزشی و









سایر محصولات :
تحقیق درباره : ارتباط بین ایدئولوژی آموزش و پرورش و پذیرش تکنولوژی در معلمان قبل از خدمت 25 ص

تحقیق درباره : ارتباط بین...

تحقیق نامگذاری ترکیبات آلی

تحقیق نامگذاری ترکیبات آلی...

مقاله درمورد. صائب تبریزی

مقاله درمورد. صائب تبریزی...

تحقیق درباره ارتباط با امام زمان

تحقیق درباره ارتباط با امام...

پاورپوینت آتشفشان شناسی

پاورپوینت آتشفشان شناسی...

مقاله درمورد. شیمی دانهای نامی اسلام

مقاله درمورد. شیمی دانهای...

تحقیق درباره اراده الهی از دیدگاه امام خمینی

تحقیق درباره اراده الهی از دیدگاه...

پاورپوینت درباره راهنمای بالینی مراقبت از کاتترهای عروقی در بیماران همودیالیزی

پاورپوینت درباره راهنمای بالینی مراقبت از کاتترهای...

مقاله درمورد. شهر سوخته 18 ص

مقاله درمورد. شهر سوخته 18 ص...

تحقیق مولکول 5 ص

تحقیق مولکول 5 ص...

تحقیق درباره ادیسون

تحقیق درباره ادیسون...

مقاله درمورد. شناخت حسی و مکانیسم تعمیم آن

مقاله درمورد. شناخت حسی و مکانیسم...

تحقیق درباره ادبیات شفاهی کودکان

تحقیق درباره ادبیات شفاهی کودکان...

مقاله درمورد. شعر چیست

مقاله درمورد. شعر چیست...

تحقیق درباره ادبیات زنانه و مردانه

تحقیق درباره ادبیات زنانه و مردانه...

تحقیق مولالیته

تحقیق مولالیته...

مقاله درمورد. شعر نو

مقاله درمورد. شعر نو...

تحقیق درباره اخوان، شاعر حماسه و شکست

تحقیق درباره اخوان،...

پاورپوینت درباره رهایى انسان از سلطه پذیرى، از اهداف انبیاء

پاورپوینت درباره رهایى...

تحقیق درباره اخوان ثالث

تحقیق درباره ...

مقاله درمورد. شعر فارسی

مقاله درمورد. شعر فارسی...

تحقیق مهندسی شیمی نفت 26 ص

تحقیق مهندسی شیمی نفت...

تحقیق درباره اخلاق پیامبر

تحقیق درباره اخلاق...

مقاله درمورد. شعر زبان سعدى و زبان شعر حافظ

مقاله درمورد. شعر زبان...

تحقیق درباره اخلاق پیــامبر ص و ازدواج

تحقیق درباره اخلاق پیــامبر ص...

مقاله درمورد. شرح و تاریخچة مختصری از دورة زندگی شاه نعمت اله ولی

مقاله درمورد. شرح و...

تحقیق درمورد برخورد با تمسخر دیگران

تحقیق درمورد برخورد با تمسخر دیگران...

تحقیق مبانی زیست شناسی 45 ص

تحقیق مبانی زیست شناسی 45...

تحقیق درباره اخلاق پیامبر اعظم ص و ازدواج

تحقیق درباره اخلاق پیامبر...

پاورپوینت آبیاری بارانی

پاورپوینت آبیاری بارانی...

مقاله درمورد. شرایط اساسی قرارادادها

مقاله درمورد. شرایط...

تحقیق درمورد برخی از فواید و آثار نماز

تحقیق درمورد برخی...

پاورپوینت درباره دوره مربیگری فوتبال پایه ایران

پاورپوینت درباره دوره مربیگری فوتبال پایه ایران...

تحقیق درباره اخلاق پیامبر از دیدگاه اندیشمندان غرب

تحقیق درباره ...

مقاله درمورد. سیری در آثار باستانی عراق

مقاله درمورد. سیری در آثار باستانی عراق...

تحقیق مباحثی از شیمی 2

تحقیق مباحثی از شیمی 2...

تحقیق درباره اخلاق پزشکی

تحقیق درباره اخلاق پزشکی...

کارآموزی بانک نفری

کارآموزی بانک نفری...

تحقیق درباره اخلاق همسرداری

تحقیق درباره اخلاق همسرداری...

مقاله درمورد. سن مسئولیت کیفری در حقوق ایران و چند کشور دیگر

مقاله درمورد. سن مسئولیت...

تحقیق درباره اخلاق نبوی و سیاست

تحقیق درباره اخلاق نبوی...

مقاله درمورد. سرقفلی وقوانین حاکم بر آن

مقاله درمورد. سرقفلی وقوانین حاکم...

تحقیق درمورد برخی از ابتدایی ترین نکاتی که هر کاربر کامپیوتر باید بداند Copy

تحقیق درمورد برخی از ابتدایی ترین نکاتی...

پاورپوینت درباره دیالیز

پاورپوینت درباره دیالیز...

تحقیق مباحث شیمی

تحقیق مباحث شیمی...

تحقیق درباره اخلاق معیشت

تحقیق درباره اخلاق معیشت...

کارآموزی بانک مسعود هارونی

کارآموزی بانک مسعود هارونی...

دانلود رام رسمی اندروید 4.4.2 ایسر Liquid Z520

دانلود رام رسمی اندروید...

مقاله درمورد. سبک شناسی کشف المحجوب

مقاله درمورد. سبک شناسی کشف المحجوب...

تحقیق درباره اخلاق رسول خدا

تحقیق درباره ...

تحقیقی درمورد امام محمد غزّالی طوسی
تحقیقی درمورد امام خمینی
تحقیقی درمورد امام خمینی از ولادت تا رحلت
تحقیقی درمورد الگوریتم 20 ص
تحقیقی درمورد الکتریسیته و مغناطیس
تحقیق: اهمیت آموزش علوم تجربی در مقطع ابتدایی
مقاله. اعتبارات اسنادی،تعاریف وچگونگی انجام کار
تحقیق درباره : فعالیت ها و اهداف انجمن اولیاء و مربیان در مدارس
تحقیق. ارزشهای اجتماعی
مقاله. اطلاع یابی در اینترنت نیاز جوامع اطلاعاتی امروز
تحقیق درباره : فعالیت ها و اهداف انجمن اولیاء و مربیان در مدارس
تحقیق. ارزشهای اجتماعی
تحقیقی درمورد امام محمد غزّالی طوسی
تحقیقی درباره بیستون یکی از شهرهای استان کرمانشاه
تحقیق درباره : فرار مغزها از جهان سوم

کلمات کلیدی :بین ایدئولوژی آموزش نیجه مورد انظار خود اثری ونیجه اثری ونیجه مورد اولیه گرایش رفاری عامل اولیه گرایش مدل پذیرش کنولوژی حقیق درباره ارباط پذیرش کنولوژی اثیر قرار گرایش رفاری مورد انظار ایدئولوژی های خود اثری ایدئولوژی آموزش کنولوژی اسفاده پذیرش گرایش ایدئولوژی عوامل آموزشی
  • ۹۶/۰۷/۲۷
  • فصل هنری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی